KASİDE-İ HAMRİYYE : ŞERHİ TERCÜMETÜ’L AŞK
Selahaddin Uşşaki Hz’nin medfun bulunduğu Tahir Ağa Camii
KASİDE-İ HAMRİYYE 1 ŞERHİ TERCÜMETÜ’L AŞK (2)
1.BEYİT
Sevgilinin yadını sürekli anarak bununla,henüz üzüm ağacı yaratılmadan önce sarhoş olduk.
Yani büyük bir bağa benzetebileceğimiz bu alem ve şarabın yapıldığı madde olan üzüm ağacı henüz yaratılmadan,biz,sevgilinin yadını anarak sarhoş olduk.Bu sarhoşlukta devamlılık özelliği vardır.
2.BEYİT
Dolunay aşk-ı ilahi ile dolmuş bir kabdır.Aşk-ı ilahi ise bir güneştir.
Hilal dolunayı devr ettirmekte,onun kemale erdirmektedir.
Dolunaydan kasıt insan-ı kamil ve mürşid-i amildir ki,aşk-ı ilahi ile dolmuş bir kab gibidir.
Hilal ise Allah’ın celali ve cemali sıfatlarını ifade etmektedir.Bu sıfatlar dolunaya benzetilen mürşid-i kamili döndürmekte yani onu kemale erdirmektedir.
3.BEYİT
Eğer muhabbet-i zatiyyenin güzel kokusu olmasaydı,onun bulunduğu yere giden yolu bulamazdın.
Yine onun parlaklığı,nuru olmasaydı,vehim kör olup Cenab-ı Hakk’ın cemalini müşahededen mahrum kalır.
Muhabbet-i Zatiyyenin güzel kokusundan kasdedilen mecazi muhabbettir.Aşk-ı mecaziye sebep olan varlıklardaki ve mevcudattaki güzellik,”aşk-ı hakiki”ye sebep olan Allah’ın sıfatlarının ve güzel isimlerinin gölgeleri ve tecellileridir.”Mecaz hakikatın köprüsüdür.”hükmünce,mecaz hakikate götüren bir vesiledir.İşte bu “mecazi aşk”da “hakikatı aşk”a götüren bir vesile,bir köprüdür,”gerçek aşk”ın gölgesi ve kokusudur.Yaratılıştan temiz ve Cenab-ı Hakk’ın muhabbetine kabiliyetli olan fakat kesret tabakasına dalmış,eşya arkasında kaybolmuş ve bu yüzden kalbinde karanlık perdeler oluşmuş insan,birden güzelliği nihayetsiz kemalde olan bir Zat’ın güzel isimlerinin gölgeleri ve akisleri olan,son derece güzel ve mütenasip eşyayı gördüğünde,o insanın kalbindeki sevgi onlara yönelir ve onları sever.
İnsan aşık olduğu mecazi sevgililerin sür’atle kaybolup zevale gittiklerini gördüğünde,bunların şiddetli sevgiye layık olmadıklarnı anlar.
Sonra bu şiddetli aşk ateşi kalpteki karanlık perdeleri ve kevni suretleri yırtar,muhabbet-i zatiyye’nin aynası olan kalp kesret perdelerinden ve gaflet kirlerinden temizlenir.Mahbub-u hakiki olan Cenab-ı Hakk’a yönelir.
Haşiye:
1:İbnu’l-Farız Ömer bin Ali Şerefeddin el-Mısri el-Sa’di (1182-1235) lakabı Sultanu’l-Aşikiyn dir.Meşhur bir sufi olup, babası Hama’lı iken Kahire’ye hicret etmiş ve oğlu orada 12 Mart 1182 de doğmuştur.Mutad şekilde fıkıh ve hadis tahsil ettikten sonra, sofiliğe sülukunu tamamlayarak el-Mukattam dağına çekilmiştir.Mekke’yi ziyaret edip orada bir müddet kaldıktan sonra Kahire’ye dönmüş ve orada 1235 senesinde vefat etmiştir.Mukattam dağının eteğinde bütün şehre hakim olan sakin bir bahçede defnedilmiştir.
2:Salahaddin-i Uşşaki’nin şerhe verdiği isimdir.
*******************************************************
İbn-i Fariz’in Mısır Kahire Mukattam dağındaki türbesi
Meraklısına Notlar :
İdris-i Bitlisi’nin Kaside-i Hamriyye Şerhi
http://farsca.blogcu.com/idr-s-i-bitlis-nin-serh-i-kas-de-i-hamriyye-si-ve-i/447307
……..
İbnu’l Farız hz hakkında
http://www.sufiarastirmalari.com/dergi/12408-10-201322-27-08sufi_studies7_bizmirli.pdf
…….
Kaside-i Hamriyye , Geylani Mescidi Bağdat / okunuşu / video
Kaside-i Hamriyye , Geylani Mescidi BağdatAli
Gavsu'l A'ZAM Seyyid Abdülkadir Geylani Hazretleri paylaştı: 18 Aralık 2013 Çarşamba